Telavox helpottaa vaatimustenmukaisuutta

Jaksot

Siirrä puhelinpalvelusi meille jo tänään

Pidä numerosi, autamme sinua muutossa ja aloitamme heti.

Säädösten ajan tasalla pitäminen voi olla haastavaa, etenkin rahoitusalan kaltaisilla monimutkaisilla toimialoilla. MiFID II:n ja tulevan MiFID III:n kaltaiset säännökset merkitsevät, että säännösten noudattaminen on tärkeämpää kuin koskaan. Eri MiFID-asetuksissa viitataan puhelintoiminnan rooliin sekä erityisiin vaatimuksiin siitä, miten puhelut olisi soitettava, tallennettava ja säilytettävä.

Kerromme tässä, miten voit varmistaa, että yrityksesi noudattaa MiFIDin sääntelyn mukaisia puhelinpalveluvaatimuksia, ja miten voit yksinkertaistaa prosessia.

MiFIDistä:

Vuonna 2018 voimaan tullut rahoitusmarkkinadirektiivi II on merkittävä parannus rahoitusmarkkinadirektiiviin I verrattuna. Sen tarkoituksena on korjata rahoitusmarkkinoiden heikkouksia ja pysyä uusien teknologioiden tahdissa. Säännökset kattavat monia sijoituspalvelujen näkökohtia, kuten kaupankäynnin ja tietojen käsittelyn. Tarkoituksena on lisätä avoimuutta, suojella sijoittajia ja pitää markkinat oikeudenmukaisina.

Rahoitusmarkkinadirektiivi III (määräajankohta 2025/2026) menee pidemmälle ja kattaa muun muassa yksityisasiakkaat.

Vaikutusalueet:

  • Sijoittajansuoja: Varmistetaan, että sijoittajia suojellaan, jotta heitä ei käytetä hyväksi tai altisteta tarpeettomille riskeille.
  • Avoimuus: Rahoitusmarkkinadirektiivi II:n tavoitteena on lisätä rahoitusmarkkinoiden avoimuutta ottamalla käyttöön vaatimuksia, jotka koskevat kaupankäyntitietojen julkaisemista, kauppapaikkojen käyttöä ja liiketoimien ilmoittamista sääntelyviranomaisille.
  • Markkinoiden eheys: rahoitusmarkkinadirektiivi II sisältää toimenpiteitä markkinoiden väärinkäytön estämiseksi ja rahoitusmarkkinoiden eheyden parantamiseksi. Näihin kuuluvat tiukemmat säännöt epäilyttävien liiketoimien seurannasta ja ilmoittamisesta, algoritmisen kaupankäynnin valvonnan parantaminen ja hyödykejohdannaisia koskevien positiolimiittien käyttöönotto.

MiFID II ja puhelintoiminta

Rahoitusmarkkinadirektiivi II edellyttää kaiken puhelin- ja sähköisen viestinnän kirjaamista, joka liittyy liiketoimien loppuunsaattamiseen tai asiakastoimeksiantopalvelujen tarjoamiseen, vaikka se ei johtaisikaan varsinaisiin liiketoimiin. Tämä koskee myös matkapuheluita, mikä korostaa kattavan tallennusjärjestelmän tarvetta.

Tämän tallennusvaatimuksen taustalla on kolme ensisijaista syytä:

  1. Riitojenratkaisu: Tallennetut todisteet auttavat ratkaisemaan yritysten ja asiakkaiden välisiä riitoja.
  2. Käytännesääntöjen noudattamisen valvonta: Yritysten sääntelyelimet hyötyvät tallennetusta viestinnästä, jolla varmistetaan käytännesääntöjen noudattaminen.
  3. Ennaltaehkäisy: Tallenteet parantavat havaitsemisvalmiuksia ja toimivat pelotteena markkinoiden väärinkäyttöä vastaan.

Rahoitusmarkkinadirektiivin II mukaisesti sijoituspalveluyritysten on toteutettava kohtuulliset toimenpiteet tallentaakseen asiaankuuluvan viestinnän yrityksen tarjoamilla laitteilla. Tämä velvoite ulottuu myös siihen, että työntekijöitä estetään käyttämästä henkilökohtaisia, tallentamattomia laitteita tällaiseen viestintään.

On tärkeää, että direktiivissä painotetaan matkapuhelinten tallentamista, mutta se ei ole uusi asia, vaan se on peräisin jo vuodelta 2010. Vaikka matkapuhelinten tallentamisen kustannukset ovat laskeneet, rahoitusmarkkinadirektiivi II:ssa vaatimus on säilytetty.

Suojautuakseen yrityksiä kehotetaan tarjoamaan matkapuhelimia työntekijöille, joita asia koskee, ja varmistamaan valvonta, seuranta ja toimintaperiaatteiden noudattaminen. Direktiivin kattava luonne edellyttää kaiken asiaankuuluvan viestinnän kirjaamista, mikä korostaa kokonaisvaltaista lähestymistapaa vaatimusten noudattamiseen.

Rahoitusmarkkinadirektiiviä koskevissa säännöksissä asetetaan myös erityisvaatimuksia siitä, miten puhelut olisi tallennettava ja miten nämä tallenteet olisi säilytettävä. Esimerkiksi:

  • Kirjaa kaikki puhelut, jotka voivat johtaa lisäkauppoihin.
  • Ilmoita asiakkaille, että puhelu nauhoitetaan.
  • Säilytä kaikki tallenteet vähintään viiden vuoden ajan.
  • Hae nopeasti ja helposti kaikki tiettyyn tapahtumaan tai tiettyyn aikaan liittyvä viestintä.

Järjestelmien konfigurointiin liittyy myös teknisiä vaatimuksia, jotka edellyttävät tallenteiden automaattista käynnistämistä sen sijaan, että ne aktivoitaisiin manuaalisesti, ja joissa määritetään tiedonsiirron ja -haun sallittu aika.

Miten voit yksinkertaistaa MiFID-direktiivin noudattamisprosessia:

Kaikki nämä säännökset voivat olla ylivoimaisia, mutta prosessia on mahdollista yksinkertaistaa ja virtaviivaistaa. Suosittelemme käyttämään ratkaisua, jossa on sisäänrakennettu puhelutallennus, jotta vältytään viivästyksiltä ja manuaalisilta prosesseilta. Lisäksi voidaan käyttää erityisiä vaatimustenmukaisuusalustoja, joilla voidaan varmistaa, että nämä tallenteet siirretään ja tallennetaan oikein.


Tehokkain tapa varmistaa vaatimustenmukaisuus on käyttää integroituja järjestelmiä sen sijaan, että yritetään hallita useita eri alustoja, jotka eivät kommunikoi keskenään.

Telavox MiFID-paketti

Telavox MiFID-paketti on suunniteltu täyttämään pankkien, rahoitusneuvojien, pörssivälittäjien, kauppiaiden, hedge-rahastojen ja vakuutusyhtiöiden vaatimukset. Erityisesti se yksinkertaistaa tallenteiden hallintaa, mahdollistaa varhaisen raportoinnin ja luo vankan tietojärjestelmän.

Sisäänrakennettu tallennus ja integroitu tallennus

Telavoxin puhelutallennusominaisuuden avulla voit tallentaa puhelut automaattisesti, mikä yksinkertaistaa teknistä pinoasi. Nämä tallenteet voidaan integroida suoraan Touchin arkistointialustaan, mikä tekee vaatimustenmukaisuusprosessista paljon helpompaa.

Jäljet ja aiemmat tiedot:

MiFID-direktiivin keskeinen näkökohta, jonka kanssa monet yritykset kamppailevat, on pääsy aiempaan viestintään. Telavoxin integraation ansiosta voit helposti käyttää aiempia tietoja riitojenratkaisua, jäljittämistä, tarkastuksia, dokumentointia, seurantaa ja ilmoituksia varten.

Miten Telavox voi auttaa MiFID-vaatimusten noudattamisessa?

  1. Saumaton, automaattinen sisäänrakennettu puhelutallennus asiaankuuluvaa viestintää varten.
  2. Kattava vaatimustenmukaisuuden hallinta arkistointiin ja seurantaan erikoistuneen yhteistyökumppanimme Touch Call Recordingin kanssa varmistaa, että MiFID-säädöksiä noudatetaan jatkuvasti.
  3. BankID-tunnuksen turvallinen ja virtaviivainen integrointi ennen puhelua tai puhelun aikana kaksitekijätodennuksen (2FA) varmistamiseksi, mikä parantaa henkilöllisyyden todentamista rahoitustapahtumissa.
  4. Tulevaisuuden kestävä ratkaisu ja kokonaisratkaisu puheluiden arkistointi- ja auditointilokivaatimuksiin.

Yhteenveto:

Rahoitusmarkkinadirektiivin säännökset edellyttävät, että yritykset ymmärtävät puhelinliikenteen roolin asiakkaiden välisessä vuorovaikutuksessa. Puhelujen tallentamista, tallentamista ja hallintaa koskevat vaatimukset voivat vaikuttaa monimutkaisilta. Käyttämällä sisäänrakennettua puhelutallennusta ja yhdistämällä sen erityisiin tallennusalustoihin ja henkilöllisyyden todentamiseen saat rakennuspalikat tehokkaaseen mutta yksinkertaiseen vaatimustenmukaisuusprosessiin.

Huomaa, että yllä oleva teksti ei ole oikeudellista neuvontaa vaan kuvaus Telavoxin ja sen yhteistyökumppaneiden tuotetarjonnasta.

Aloita Telavoxin kanssa jo tänään!

Keskustele asiantuntijoidemme kanssa tai osta nyt ja koe rajoittamaton liiketoimintakutsu.