Mikä on puhelinkeskus?

Jaksot

Siirrä puhelinpalvelusi meille jo tänään

Pidä numerosi, autamme sinua muutossa ja aloitamme heti.

Puhelinvaihde on yhtä hyödyllinen suurille maailmanlaajuisille organisaatioille kuin yhden miehen yrityksille. Sillä se, kuka vastaa puheluun, voi tehdä yrityksestäsi menestyvän tai tuhota sen. Se antaa yrityksestä vakavan kuvan ja on fiksu tapa sekä tehostaa toimintaa että säästää rahaa.

Vaihde – työpöytätietokoneesta ja kömpelöstä pilvipohjaiseksi ja käyttäjäystävälliseksi

Puhelinvaihde, joka tunnetaan myös nimellä tilaajakeskus, yrityskeskus tai PBX (Private Branch Exchange), on organisaation yksityinen tietoliikenneverkko, jonka avulla soittajat voivat vaihtaa eri valikkovaihtoehtojen välillä ja valita laajennuksia. PBX:n avulla työntekijät voivat kommunikoida keskenään oman verkkonsa kautta ja vastaanottaa puheluita ulkopuolelta yleisen kytkentäisen puhelinverkon (PSTN) kautta ISDN-protokollalla (Integrated Services Digital Network).

Kolme erilaista puhelinkeskusta

Puhelinkeskukset voidaan jakaa kolmeen pääryhmään: analogiset, digitaaliset ja pilvipohjaiset. Nykyään pilvipohjainen vaihde on ylivoimaisesti suosituin, mutta monet yritykset käyttävät edelleen muita vaihtoehtoja.

Valitsitpa minkä tyyppisen puhelinvaihteen tahansa, kyse on sisäisen ja ulkoisen viestinnän tehostamisesta asiakkaidesi kanssa esimerkiksi yhdistämällä soittajat oikealle osastolle tai henkilölle tai ottamalla käyttöön IVR-järjestelmä, joka ilmoittaa aukioloajoista. Puhelinkeskus tai puhelinvaihde käsittelee ja yhdistää puhelut, jolloin voit tarjota useita puhelinlinjoja, jotka on liitetty yleiseen lankaverkkoon tai VoIP-verkkoon.

1. analoginen, perinteinen puhelinkeskus

Ensimmäiset puhelinkeskukset olivat jatkokehitys ja automatisoitu versio manuaalisista keskuksista, joissa kaikki puhelunsiirrot hoiti operaattori. Vaihde yhdisti useita ulkoisia liittymiä yhdeksi sisäiseksi linjaksi, josta puhelut voitiin sitten siirtää työntekijöille – ilman, että jokainen yrityksen työntekijä tarvitsi omaa ulkoista liittymää. Yrityksen puhelinvaihteen avulla useammalla henkilöllä oli mahdollisuus käyttää rajoitettua määrää ulkoisia liittymiä pienemmillä kustannuksilla. Puhelinvaihteen alkuperäinen tarkoitus oli saada mahdollisimman paljon irti rajallisesta määrästä ulkoisia liittymiä mahdollisimman alhaisin kustannuksin.

Analoginen puhelinvaihde edellyttää, että paikalle asennetaan fyysinen palvelin ja että kaikilla kytketyillä puhelimilla on kiinteät linjat. Nämä ovat monimutkaisia asennuksia, joihin liittyy suuri alkuinvestointi. Monet yritykset käyttävät edelleen vanhoja, huonokuntoisia puhelinvaihteita, koska niiden hankinta oli niin kallista, että niiden vaihtamista lykättiin. Niiden ylläpito on myös kallista, ja niiden hallinnointi ja muutosten tekeminen puhelinvaihteeseen vaatii erikoisosaamista. Jos sinulla on vanhempi puhelinvaihde, se kannattaa ehkä tarkistaa, sillä se voi maksaa enemmän kuin luuletkaan. Fyysiset vaihteet ovat myös haavoittuvia, sillä vanhaan järjestelmään on vaikeampi luoda redundanssia.

Kiinteät puhelinvaihteet ovat nykyään harvinaisempia, koska vaihtoehdot ovat kustannustehokkaampia, niissä on enemmän ominaisuuksia ja ne eivät vaadi samaa fyysistä tilaa. Lisäksi siirrymme yhä enemmän kohti pilvipalveluja, ja yhä useammat ihmiset lopettavat lankapuhelinten käytön kokonaan, mikä tarkoittaa, että kiinteä puhelinvaihde ei ole yhtä tulevaisuuden kestävä ratkaisu kuin pilvipalveluvaihde.

2. digitaalinen hybridivaihde, jossa käytetään SIP-väyläyhteyksiä.

Perinteinen puhelinverkko(PSTN) perustuu paikallisen puhelinyhtiön kuparijohtoihin, jotka kulkevat eri rakennuksiin, ja se toimii liittämällä puhelimet pistorasioiden kautta kiinteään puhelinverkkoon. Yleinen puhelinverkko on vakaa, mutta se ei ole muuttunut paljon vuosien varrella. Sen seurauksena on syntynyt useita uusia tekniikoita, jotka ovat sopusoinnussa digitalisaation lisääntymisen kanssa. Uusia kanavia on jouduttu integroimaan kytkimiin, ja internet on mahdollistanut uudemman viestinnän. Ensimmäisinä tulivat esiin VoIP-kytkimet ja isännöidyt kytkinjärjestelmät, jotka tarjosivat suurempaa joustavuutta ja huomattavasti alhaisempia kustannuksia kuin vanhat vaihtoehdot.

Digitaalinen vaihteisto tai niin sanottu hybridivaihteisto on analogisen ja digitaalisen VoIP-tekniikan yhdistelmä. Se käyttää SIP-trunking-tekniikkaa. Tämä tarkoittaa, että kiinteä puhelinkeskuksesi muutetaan pilvipohjaiseksi järjestelmäksi. Näin saat käyttöösi enemmän toimintoja ja vähennät puhelinkustannuksiasi. Voit lisätä lisää puhelinlinjoja ilman, että sinun tarvitsee asentaa lisää kaapeleita (kuten kiinteän puhelinvaihteen kanssa on tehtävä).

3. Nykyaikainen pilvipohjainen puhelinvaihde

Nykyaikaisin ja suosituin vaihtoehto on nykyään pilvipuhelinjärjestelmä, jota kutsutaan myös virtuaalipuhelinjärjestelmäksi tai IP-puhelinjärjestelmäksi. Pilvipuhelinjärjestelmän avulla voit hallita kaikkea verkossa selaimella, sovelluksella tai softapuhelimella. Yrityksesi voi työskennellä joustavammin, koska voit käyttää kaikkea pilvipalvelimessa sen sijaan, että sinun tarvitsisi käyttää fyysistä palvelinta. Tämä tarkoittaa, että voit työskennellä helposti etänä, kunhan sinulla on internet-yhteys.

Pilvipuhelinvaihde on skaalautuva, se on nopea ottaa käyttöön, eikä se vaadi omaa ylläpitoa, joka sisältyy kuukausimaksuun. Lisäksi voit helposti integroida pilvipuhelinvaihteen CRM-järjestelmääsi ja muihin ominaisuuksiin. Lue lisää siitä , mitä pilvipuhelinlaitteisto on ja mitä etuja se tarjoaa.

Miksi pienetkin yritykset tarvitsevat puhelinvaihteen

Jos sinulla on pieni yritys, saatat ajatella, että puhelinvaihde on turha. Onhan se toiminut tähän asti hyvin pelkällä matkapuhelinnumerolla. Mutta jos haluat tähdätä korkeammalle ja antaa yrityksellesi vakavamman kuvan, tarvitset puhelinvaihteen.

Sen lisäksi, että lähetät positiivisia signaaleja asiakkaille ja vaikutat hieman suuremmalta yritykseltä, on myös paljon helpompi käsitellä saapuvia puheluita. Jos olet varattu, voit yksinkertaisesti nauhoittaa viestin ja toistaa sen tai siirtää puhelun kollegalle. Näin varmistat aina, että ne, jotka haluavat tavoittaa sinut, saavat apua.

Asiakaskokemus paranee puhelinvaihteen avulla, ja voit työskennellä tuottavammin – myös silloin, kun olet työmatkalla. Kaikki nykyaikaiset puhelinvaihteistot ovat nykyään pilvipohjaisia ja rakennettu vain mobiililiiketoimintaa varten. Se on paitsi ketterä myös kustannustehokas ratkaisu. Lue lisää siitä, miten voit valita oikean palveluntarjoajan pienyrityksellesi.

Yhteenveto

Niin kauan kuin puhelinpalvelut ovat olleet olennainen osa työelämäämme, saapuvien ja lähtevien puhelujen suuri määrä on ollut haaste yrityksille. Koska vastaamatta jäänyt puhelu voi tulla kalliiksi. Riippuen toimialasta, jolla työskentelet, vastaamatta jääneen puhelun seuraukset voivat olla enemmän tai vähemmän kohtalokkaita. Olipa yrityksesi sitten hätäpuhelujen vastaanottaja tai autokauppias, et halua ottaa riskiä, että tärkeä puhelu jää saamatta sen takia, että linja sattuu olemaan varattu.

Puhelinvaihteen tarvitsevat kaikenkokoiset yritykset yksityisyrittäjistä aina yrityksiin, joilla on tuhansia käyttäjiä eri maissa. Paras ratkaisu on yleensä investoida PBX-palveluun, joka on osa laajempaa, täydellistä viestintäalustaa, jossa on kaikki yrityksesi tarvitsemat ominaisuudet. Se yhdistää puhelinpalvelun, yrityskeskuspalvelun, yhteyskeskuksen, integraatiot ja videopuhelut – kaikki yhdessä sovelluksessa. Täydellinen ratkaisu viestintään kollegoiden ja asiakkaiden kanssa, joka on koottu saumattomasti yhteen alustaan – ja yhdellä laskulla.

Aloita Telavoxin kanssa jo tänään!

Keskustele asiantuntijoidemme kanssa tai osta nyt ja koe rajoittamaton liiketoimintakutsu.