IP-puhelinliikenne noudattaa samaa periaatetta kuin tavallinen puhelinliikenne. Ainoa ero on, että puhelut soitetaan verkossa, mikä tarkoittaa alhaisempia kustannuksia. Voit siis soittaa samaan numeroon missä tahansa oletkin, kunhan sinulla on internet-yhteys. Näin löydät sinulle ja yrityksellesi sopivan liittymän!
Yritysten IP-puhelinliikenne on kätevää, koska sinulla on todennäköisesti jo internet-yhteys. Mikset hyödyntäisi sitä ja alkaisi soittaa puheluita myös verkossa? Eri yritysten tarpeet ovat kuitenkin erilaisia myös IP-puhelinten osalta. On suuria yrityksiä, joilla on yksinkertaiset tarpeet, ja aloittavia yrityksiä, jotka tarvitsevat kehittyneitä ratkaisuja. Jotkut yritykset, jotka tarvitsevat kiinteitä numeroita, haluavat yhdistää kiinteän puhelinverkon ja IP-puhelinverkon – toiset taas haluavat päästä mahdollisimman nopeasti eroon puhelinpistokkeistaan.
Riippumatta siitä, onko sinulla jo liittymä vai aiotko investoida siihen, joudut kohtaamaan erilaisten IP-puhelinliittymien lisenssejä ja tilauksia tarjoavien palveluntarjoajien viidakon. Varmistaaksesi, että se on sinulle sopiva, tässä on muutamia vinkkejä, jotka kannattaa pitää mielessä.
5 asiaa, joita kannattaa etsiä IP-puhelinliittymästä
1. irtisanomisaika
Monet palveluntarjoajat käyttävät peruuttamisaikaa, mutta vuodesta 2014 lähtien se voi olla enintään yksi kuukausi. Siksi on tärkeää, että tarkistat sopimuksesi varmistaaksesi, että tiedät, mitä sovelletaan. Toisaalta on myös useita palveluntarjoajia, jotka eivät käytä lainkaan irtisanomisaikaa. Monet vain antavat tilauksen olla voimassa seuraavan kuukauden loppuun asti ennen sen irtisanomista.
2. sitoumuskausi
Pitkät lukitusajat olivat ennen normaali käytäntö, mutta yhä useammat palveluntarjoajat luopuvat niistä kokonaan. Voit toki peruuttaa tilauksen ennen sitovuusajan päättymistä, mutta se peruuntuu silti vasta sen ajanjakson jälkeen, johon alun perin sitouduit. Älä siis unohda, että olet velvollinen maksamaan koko jakson.
Jos haluat välttää irtisanomisilmoituksen lukitusaikasi päättymisen jälkeen – irtisano sopimuksesi vähintään kuukautta ennen sitä!
3. Nykyinen sopimus ja kuukausimaksu
Jos maksat paljon muuttuvista kuluista suhteellisen korkealla minuuttihinnalla, mutta kuukausimaksusi on alhainen, kannattaa ehkä yrittää vaihtaa liittymää. Jos löydät toisen ratkaisun, jossa ei ole kuukausimaksua ja jossa muuttuvat kustannukset ovat pienemmät, voi olla itse asiassa edullisempaa aloittaa uusi liittymä – vaikka vanhaa liittymääsi olisi jäljellä määräaikainen kesto.
4. Aseta vaatimukset toimittajille
Tehokas tapa saada parempi tarjous IP-puhelimesta on lähettää viimeisin laskusi toiselle palveluntarjoajalle ja kysyä, pystyykö se vastaamaan siihen – tai voittamaan sen. Sinun on tarkasteltava maita, joihin pääasiassa soitat, soittamiesi puhelujen määrää ja nykyisin maksamiasi lisäpalveluja, kuten IVR-palveluja.
5. lisäominaisuudet ja -palvelut
Lisämaksullisia ominaisuuksia voivat olla esimerkiksi vastaajan yhdistäminen sähköpostiosoitteisiin, jonotusjärjestelmien ja faksipostilaatikoiden käyttö sekä puhelujen ohjaaminen useisiin vastaajapisteisiin, jonotusjärjestelmiin jne. Tämäntyyppiset lisäpalvelut voivat olla kalliita, joten tarkista, mitkä ominaisuudet ja palvelut sisältyvät nykyiseen sopimukseesi ja mistä maksat lisämaksua, ja vertaa niitä muihin liittymiin.
Onko olemassa yhden koon IP-puhelinliittymää?
Itse asiassa saattaa olla olemassa tilauksia, jotka sopisivat kaikille yrityksille. Periaatteessa pääongelma on se, että monet ihmiset yrittävät tavoitella kultaista ratkaisua, jossa kaikki on mukana. Mieti siis, mitä ominaisuuksia todella tarvitset. Yritä sitten löytää sellainen paketti, joka on kustannustehokas, mutta jota on ensisijaisesti helppo käyttää.
Ratkaisu, joka on helppokäyttöinen kaikille yrityksen työntekijöille IT-kokemuksesta riippumatta, hyödyttää kaikkia! Ajattele asiaa sen sijaan, että sortuisit kehittyneeseen ratkaisuun, jossa hienot ominaisuudet asetetaan helppokäyttöisyyden edelle.