Lisääntynyt myynti, enemmän johtolankoja, parempi asiakastyytyväisyys ja lyhyempi myyntisykli. Nämä ovat vain joitakin niistä eduista, joita saat, jos verkkosivustollasi on live-chat.
Kuvittele, että astut sisään kauppaan. Katselet ympärillesi ja tuotteet vaikuttavat kiinnostavilta. Etsit henkilökuntaa, mutta tiskin takana on tyhjää. Pian huomaat, että koko myymälä on miehittämätön. Kukaan ei vastaa kysymyksiisi. Kassan vieressä on vain postilaatikko, johon voit jättää viestin.
Mikä on todennäköisyys, että ostat jotain tällaisesta kaupasta? Todennäköisesti ei kovin suuri. Silti asiakkaita kohdellaan verkossa usein juuri näin.
Olet käyttänyt aikaa ja rahaa tuotekehitykseen, markkinointiin ja verkkosivustoon. Mutta kun olet päässyt melun läpi ja houkutellut potentiaalisen asiakkaan vierailemaan verkossa, mitä tapahtuu seuraavaksi?
Jos verkkosivustoltasi puuttuu live-chat, on olemassa välitön vaara, että menetät päivittäin merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia.
1. Enemmän johtolankoja ja enemmän myyntiä
Nopean palvelun kasvava kysyntä
Asiakkaat ovat nykyään kärsimättömiä ja helposti hajamielisiä. He ovat tottuneet siihen, että kaikki tarvitsemansa tieto on heidän käden ulottuvillaan, ja he siirtyvät nopeasti eteenpäin, jos askel on hidas tai jos he eivät löydä etsimäänsä vastausta. Tutkimuksen kohteena olleista Zendeskin asiakkaista 44 prosenttia sanoi, että erikoistuneen avun saanti live-chatin kautta on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, joita yritys voi tarjota verkossa.
Pitkät vasteajat = menetetyt liidit
Drift-yritys vertaili kattavassa tutkimuksessaan 433:aa eri myyntitiimiä ja sitä, kuinka nopeasti ne vastasivat verkkokyselyihin. Se mittasi myös, miten vastausaika vaikutti luotujen liidien määrään. Tulokset puhuivat puolestaan:
Mahdollisuus saada yhteys vierailijaan väheni 10 kertaa, jos vierailija jätettiin vastaamatta yli 5 minuutiksi. Yli 15 minuutin odotusaika merkitsi sitä, että lähes kaikki potentiaaliset kontaktit menetettiin.

Tutkimukset osoittavat, että kun joku ilmaisee kiinnostuksensa tuotteeseesi verkossa, sinulla on viisi minuuttia aikaa luoda kontakti.
Jos vastauksesi kestää yli viisi minuuttia, mahdollisuutesi päästä läpi heikkenevät huomattavasti. Ja mitä tarkoittaa, jos kävijä poistuu sivustoltasi liian nopeasti? Se tarkoittaa, että kaikki resurssit, jotka olet käyttänyt kävijän saamiseksi sinne, menivät hukkaan.
Myynnin lisääminen live-chatin avulla
Live-chat tarjoaa korvaamattoman arvokkaan suoran yhteyden potentiaalisiin asiakkaisiin, jotka ovat kiinnostuneita tässä ja nyt . Forresterin mukaan kävijät, jotka ovat käyttäneet live-chattia, tekevät ostoksen 2,8 kertaa todennäköisemmin kuin kävijät, jotka eivät ole sitä käyttäneet. Lisäksi live-chatin asiakkaat käyttävät keskimäärin 60 prosenttia enemmän rahaa kuin muut asiakkaat.
Live-chat tarkoittaa välitöntä viestintää – asiakkaan ehdoilla.
On tärkeää muistaa, että digitalisaatio on muuttanut ostosmatkaa perusteellisesti. Nykypäivän kuluttajat tekevät tyypillisesti perusteellista tutkimusta verkossa ja vertailevat eri vaihtoehtoja ensin itse.
Tämä tarkoittaa sitä, että kun he ottavat yhteyttä, he ovat usein jo pitkällä ostoprosessissa eivätkä vasta sen alussa. Verkkosivustosi kävijät ovat siis usein hyvin lähellä ostopäätöksen tekemistä, ja heidät olisi asetettava etusijalle ja kohdeltava sen mukaisesti.
2. B2C: Asiakkaasi keskustelevat mieluiten chatissa
Live-chat – kilpailuetu
Mieti, miten haluat mieluiten kommunikoida yksityisesti? Kuinka usein oikeasti otat puhelimen käteen ja soitat jollekin tai istut alas ja kirjoitat sähköpostia? Entä kuinka usein kirjoitat sen sijaan tekstiviestin? Todennäköisesti useammin, jos olet kuin valtaosa.

Se, että haluamme ”tekstata”, ei ole mitään uutta. Vuonna 2016 Twilion tekemä tutkimus osoitti, että yhdeksän kymmenestä kuluttajasta haluaa pystyä lähettämään tekstiviestejä yrityksille samalla tavalla kuin yksityisesti. Silti tällä alalla monet yritykset ovat jääneet jälkeen. Live-chatin tarjoaminen antaa yrityksellesi välittömän kilpailuedun.
Korkein asiakastyytyväisyys ja uskollisemmat asiakkaat
Live-chat on välttämätön kaikille, jotka haluavat tosissaan luoda positiivisen asiakaskokemuksen. Zendeskin tekemä tutkimus osoittaa selvästi, että live-chat on 92 prosentin asiakastyytyväisyydellään etusijalla puhelimeen (88 %), sähköpostiin (85 %) ja sosiaaliseen mediaan (Facebook 84 %, Twitter 77 %) verrattuna. 63 prosenttia haastatelluista asiakkaista totesi toisessa tutkimuksessa, että he palaavat mieluummin ja useammin sivustoille, jotka tarjoavat chat-palvelua, kuin sivustoille, joilla sitä ei ole.
Yrityksille, jotka ymmärtävät live-chatin edut, tarjoutuu valtavia liiketoimintamahdollisuuksia. Vaikka suurin osa ihmisistä haluaa kommunikoida reaaliaikaisesti yritysten kanssa chatin välityksellä, vain vähemmistö yrityksistä tarjoaa tätä mahdollisuutta.
Toisin sanoen nopea reagointiaika on yksi markkinoiden ratkaisevimmista kilpailutekijöistä, mutta monet yritykset sopeutuvat siihen hitaasti.
Kysymyksiin vastaaminen reaaliajassa
Vaikka verkkosivustosi olisi kuinka hyvä ja informatiivinen tahansa, tarjonnastasi vakavasti kiinnostuneella kävijällä on todennäköisesti kysymyksiä ja huolenaiheita. Live-chat antaa tiimillesi mahdollisuuden vastata kysymyksiin, ratkaista ongelmia ja käsitellä vastaväitteitä – juuri silloin, kun niitä ilmenee. Sen sijaan, että ottaisit riskin, että potentiaalinen asiakkaasi surffaisi verkossa etsien vastauksia kilpailijalta.
3. tehokkaampi tuki
Jopa kolme kertaa suurempi tuottavuus
Live-chatin ansiosta tukitiimisi on helpommin tavoitettavissa, ja se voi myös työskennellä älykkäämmin ja tehokkaammin. Useita tikettejä voidaan käsitellä rinnakkain, joten monissa tapauksissa live-chat voi yli kolminkertaistaa tuen tuottavuuden. Monet puhelun osat voidaan myös automatisoida, mikä tehostaa työtä entisestään.
Lyhyemmät odotusajat
Kukaan ei halua odottaa. Verkkosivujesi live-chat vähentää odotusaikoja ja puhelinjonoja. Asiakkaat voivat tehdä muita asioita keskustelun aikana, mikä vähentää turhautumisen riskiä.
4. B2B: Lyhyempi myyntisykli
Nopeampi liiketoiminta
Live-chat kääntää perinteisen myyntisuppilon päälaelleen. Oikein käytettynä se voi lyhentää huomattavasti aikaa, joka kuluu ensimmäisestä vierailusta verkkosivustollesi kauppaan. Pitkän ja usein vaivalloisen kiertotien sijaan, joka kulkee lomakkeiden, sähköpostien ja CRM:n kautta ensimmäiseen myyntipuheluun, live-chatin avulla voit aloittaa vuoropuhelun välittömästi.
Kvalifioi liidit varhaisessa vaiheessa
Älykkään esittelyviestin tai hyvin muotoillun kysymyksen avulla voit live-chatin avulla lajitella kävijät välittömästi, karsia liidit ja välittää heidät oikealle henkilölle myynti- tai tukiosastollasi – ilman, että kävijä tuntee olonsa hankalaksi ja kiusalliseksi.
Pitchistä dialogiin
Keskustelumarkkinointi ja -myynti ovat syystäkin yleisimpiä muotisanoja. Syy on yksinkertainen: se toimii. Kun asiakas, eikä myyjä, aloittaa vuoropuhelun, heidän väliset roolinsa muuttuvat.
Oikein käytettynä live-chat muuttaa myyjän myyjästä auttavaksi myyjäksi. Ja kuten jokainen hyvä myyjä jo tietää – siinä piilee avain sekä asiakastyytyväisyyden että tulosten maksimointiin.
{{cta(’fadeb23c-221f-480e-a2a8-3d7d6b04c2aa’)}}
Asenna live-chat verkkosivuillesi
Telavoxin avulla saat ilmaisen live-chatin, jonka voit helposti asentaa verkkosivustollesi. Live-chat on osa Telavox-widgettiä, jonka avulla voit helposti keskustella asiakkaidesi kanssa reaaliajassa. Lisäksi Telavox-widget näyttää jonotusajan, yrityksesi aukioloajat ja yhteystiedot.
Ota meihin yhteyttä saadaksesi lisätietoja!