Kuinka päivität yrityksesi tietoturvan 10 minuutissa?

Jaksot

Siirrä puhelinpalvelusi meille jo tänään

Pidä numerosi, autamme sinua muutossa ja aloitamme heti.

Kuinka usein tarkistat yrityksesi digitaalisen turvallisuuden? Näin voit tehdä nopean tietoturvatarkastuksen vain 10 minuutissa.

Koosta, kypsyydestä tai toimialasta riippumatta lähes kaikki yritykset voivat hyötyä digitaalisen tietoturvan parantamisesta. Me Telavoxilla työskentelemme jatkuvasti digitaalisen turvallisuutemme parissa, olipa kyse sitten sisäisestä turvallisuudesta tai asiakkaiden tarpeista. Meillä on esimerkiksi integraatio BankID:n kanssa. Sen ansiosta ratkaisuamme käyttävät yritykset voivat tarjota asiakkailleen mahdollisimman turvallisen palvelun.

Suuret yritykset voivat antaa tietotekniikka-alan ammattilaisten ja tietoturva-asiantuntijoiden tehdä työnsä, mutta tämä ei ole aina mahdollista kaikille yrityksille. Digitaalinen ympäristö muuttuu jatkuvasti, ja uusia tietoturvauhkia ilmaantuu päivittäin. Siksi on hyvä tarkistaa säännöllisesti, onko yrityksesi valmistautunut ja suojattu.

Yrityksen digitaalisen tietoturvan ylläpito voi kuitenkin olla kokopäivätyötä, ja se vaatii paljon tietoa ja kokemusta. On kuitenkin mahdollista tehdä yksinkertainen tarkastus muutamassa minuutissa, jotta saadaan selville, mitä voidaan parantaa mahdollisten hyökkäysten estämiseksi.

Mikä on turvatarkastus?

Kun puhumme turvallisuustarkastuksesta, tarkoitamme yksinkertaisesti yrityksenne turvallisuuden eri osa-alueiden yleistä tarkastelua. Jos kaikki osoittautuu oikeaksi – hienoa! Mutta jos jotkin asiat eivät ole kunnossa, se on hyvä selvittää nyt, ennen kuin on liian myöhäistä.

Kenen pitäisi tehdä turvatarkastus?

Yritykset, joilla on resursseja, voivat antaa ulkopuolisen asiantuntijan tarkistaa tietoturvansa säännöllisesti, tai niillä voi olla henkilökuntaa, joka tarkistaa tietoturvan päivittäin.

Tietotekniikkapäällikön tai vastaavan tehtävänä on yleensä pitää asioita silmällä, mutta jokaisen työntekijän tulisi varmistaa, että hän noudattaa näitä sääntöjä. Ylläpitäjäksi valtuutetun henkilön olisi kiinnitettävä erityistä huomiota käyttämiinsä työkaluihin ja siihen, kenellä on pääsy niihin.

Kuinka usein sinun pitäisi tarkistaa digitaalinen tietoturva?

Tarkastuksen laajuudesta riippuen vuosittainen tarkastus voi olla riittävä, jos se on perusteellinen. Nopeampi tarkastus voidaan tehdä kuukausittain.

Hyvä nyrkkisääntö on tehdä nopea kyselytutkimus, kun uutta henkilöstöä otetaan palvelukseen tai hankitaan uusi ohjelmisto. Silloin tarkistat (toivottavasti), kenellä pitäisi olla pääsy mihinkin. Samalla kannattaa tarkistaa, että muutkin kollegat ovat kunnossa.

Kuinka tehdä nopea turvatarkastus:

Koko järjestelmän kattavan tutkimuksen tekeminen on monimutkainen prosessi, jota emme käsittele tässä. Sen sijaan keskitytään asioihin, joita voit tehdä suhteellisen nopeasti ja säännöllisesti suurten ongelmien ehkäisemiseksi. Seuraavassa on muutamia asioita, jotka voit tarkistaa vain kymmenessä minuutissa ja tuntea olosi hieman varmemmaksi.

1. Tarkista yrityksesi toimintaperiaatteet.

Ensinnäkin sinun on tiedettävä, mitkä ovat sääntösi, jotta voit selvittää, onko turvallisuutesi sääntöjen mukainen. Jos sinulla on erityisiä ohjeita, voit halutessasi tarkistaa ne. Tästä on kaksi etua: ensinnäkin sinulla on prosessisi mielessäsi, kun teet tarkistuksen, ja toiseksi saatat huomata jotakin muutettavaa.

Voit vaatia kaikkia uusia työntekijöitä käymään toimistossa allekirjoittamassa sopimuksen. Nykyisessä hybridi- ja etätyön maailmassa tämä ei kuitenkaan välttämättä ole tarpeen.

Vanhojen sääntöjen huomiotta jättämisen sijaan on parasta löytää ne ja keksiä uusia ratkaisuja. Se helpottaa asioita pitkällä aikavälillä.

2. päivitä salasanasi

Tietoturva-asiantuntijat kehottavat käyttämään pitkiä, monimutkaisia ja helposti muistettavia salasanoja, vaihtamaan niitä säännöllisesti ja käyttämään eri salasanoja eri palveluihin.

Todellisessa elämässä harva noudattaa tätä neuvoa. Kannattaa kuitenkin tarkastella salasanoja säännöllisin väliajoin ja varmistaa, että ne ovat riittävän turvallisia. Monet yritykset ovat joutuneet vaikeuksiin, koska järjestelmät, joiden sanottiin olevan turvallisia, oli suojattu salasanoilla kuten ”hello123!”.

Tarkista kirjautumistietosi, päivitä heikot tiedot ja yritä käyttää erilaisia salasanoja, jotta vähennät riskiä, että työkalusi joutuvat vääriin käsiin.

Jos luulet, että jokin salasanasi on saatettu jakaa yrityksesi sisällä, etkä ole varma, kuka sitä käyttää, sinun kannattaa vaihtaa se. Jos sinun on todella jaettava yksi tili, kysy IT-asiantuntijalta, voitko hankkia palvelun, joka hallinnoi salasanojasi turvallisesti (kuten esimerkiksi 1Password).

Vinkkejä! Muista vaihtaa salasanat, kun työntekijä lähtee tai kun hän ei enää tarvitse pääsyä tiettyyn työkaluun.

3. tarkistetaan, kenellä on käyttöoikeus ja valtuutus

Toivottavasti sinun ei tarvitse jakaa kirjautumistietojasi kenenkään kanssa. Useimmat työkalut tukevat useita kirjautumisia ja tilejä, ja voit hallita käyttöoikeuksia sen mukaan, kenellä on pääsy mihin.

On hyvä tarkistaa säännöllisesti, kenellä on käyttöoikeudet, varsinkin kun olet käyttänyt työkalua jo jonkin aikaa. On tavallista, että työntekijät saavat aluksi perusoikeudet, mutta myöhemmin he saattavat tarvita järjestelmänvalvojan oikeuksia voidakseen tehdä jotain tiettyä tehtävää. Ennen kuin huomaatkaan, monilla työntekijöillä on pääsy työkalun arkaluonteisimpiin osiin, joita he eivät oikeastaan tarvitse.

Tarkista, kenellä tiimissäsi on pääsy mihinkin ja tarvitseeko heidän todella käyttää kaikkia ominaisuuksia. Yhä useammat työkalut ja alustat ovat helpottaneet oikeuksien yksityiskohtaista hallintaa. Näin voit kytkeä tietyt ominaisuudet päälle ja pois päältä eri työntekijöille.

Jos et ole katsonut tätä vähään aikaan, voi olla hyödyllistä nähdä, kuka voi tehdä mitä käyttämissäsi työkaluissa. Tämä on erityisen tärkeää niille, joilla on hallussaan asiakastietoja tai rahoitukseen ja maksuihin liittyviä asioita.

Tätä ei kuitenkaan tarvitse välttämättä tarkistaa joka kerta, kun teet nopean tietoturvatarkastuksen, mutta se on hyvä käytäntö tarkistaa, kun lisäät uuden käyttäjän.

4. Tarkista verkkosivustosi turvallisuus

Verkkosivuston tietoturva voi olla melko monimutkaista, mutta useimmat alustat ovat parantaneet ongelmista ilmoittamista helposti ymmärrettävällä tavalla. Ne voivat esimerkiksi havaita epäilyttävät kirjautumisyritykset ja ilmoittaa niistä, jotta voit tarkistaa, ovatko ne aitoja vai eivät. Jos näet kirjautumisyrityksen paikasta, joka ei vastaa sitä, missä sinulla on työntekijöitä, voi olla, että tietosi ovat vuotaneet – sinun on toimittava välittömästi.

Verkkosivuston turvallisuuden tarkistamisesta on myös muita etuja. Saatat löytää haitallisia linkkejä. Nämä eivät liity suoraan verkkosivuston turvallisuuteen, mutta ne voivat vahingoittaa verkkomaineesi ja vaikeuttaa asiakkaiden löytämistä.

Haitalliset linkit ovat linkkejä verkkosivustollesi, jotka tulevat epäilyttäviltä tai huonoilta verkkosivustoilta. Voit yrittää poistaa ne, jotta hakukoneet eivät enää yhdistäisi sinua negatiiviseen lähteeseen.

Vinkki! Näitä tehtäviä ei tarvitse tehdä vain johtajien toimesta. Pyydä tiimisi jäseniä tarkistamaan säännöllisesti tietoturvamenettelyt ja päivittämään salasanansa, jotta pysyt turvassa. Tämä on hyvä, sillä näin varmistetaan, että kaikki työntekijät ovat tietoisia digitaalisen turvallisuuden vastuualueistaan. Tee siitä osa yrityskulttuuriasi.

Tiivistelmä

Yrityksesi digitaalisen tietoturvan nopea tarkastelu voi pitkällä aikavälillä säästää paljon vaivaa. Sen ei tarvitse olla iso juttu. Käytä 10 minuuttia tietoturvatarkastuksen tekemiseen säännöllisesti. Se on loistava tapa estää pieniä asioita muodostumasta mahdollisesti suuriksi ongelmiksi yrityksellesi.

Aloita Telavoxin kanssa jo tänään!

Keskustele asiantuntijoidemme kanssa tai osta nyt ja koe rajoittamaton liiketoimintakutsu.