Miten suojautua puhelinhuijauksilta

Jaksot

Siirrä puhelinpalvelusi meille jo tänään

Pidä numerosi, autamme sinua muutossa ja aloitamme heti.

Puhelinhuijausten määrä kasvaa huijareiden kehittyessä, ja ne voivat vaikuttaa kaikkiin, jotka eivät ole varovaisia. Mitä sinun pitäisi tehdä suojellaksesi itseäsi? Luettelemme tärkeimmät asiat, jotka kannattaa pitää mielessä.

Saat puhelun henkilöltä, joka sanoo soittavansa pankistasi. Henkilö sanoo, että tililläsi on tapahtunut jotain epäilyttävää ja odottamatonta toimintaa ja että sinun on ryhdyttävä toimiin. Henkilö on rauhallinen ja ystävällinen ja vaikuttaa hyvin informoidulta, ja sinulle tulee tunne, että sinulla on kiire toimia, ja olet luonnollisesti stressaantunut. Henkilö pyytää sinua kirjautumaan sisään BankID:llä, jotta voit viedä asiaa eteenpäin, mitä teet?

Vishing, smishing ja phishing

Valitettavasti petoksentekijät pääsevät nykyään monin tavoin käsiksi arkaluonteisiin tietoihin, mikä on johtanut uusien käsitteiden käyttöönottoon. Phishing eli tietojenkalastelulla tarkoitetaan sitä, että huijari houkuttelee arkaluonteisia tietoja internetin kautta. Sitä kutsutaan smishingiksi, jos se tehdään tekstiviestillä, ja vishingiksi, jos kyseessä on puhelimitse tapahtuva huijaus.

Olipa petos minkä tyyppinen tahansa, se voi tulla kalliiksi, jos huijari saa haltuunsa suuren määrän varojasi. Myöskään uhrille aiheutuvaa häpeää ei voi jättää huomiotta. Kukaan ei halua tulla huijatuksi tai tuntea itseään tyhmäksi, mutta on tärkeää muistaa, että kuka tahansa voi joutua uhriksi, sillä huijarit ovat yhä taitavampia viestimään vakuuttavasti.

Miten puhelinhuijausten määrä on lisääntynyt

Vuonna 2020 raportoitujen lupahuijausten määrä kasvoi 3 600:sta 4 660:een, eli kun joku ottaa yhteyttä ja teeskentelee työskentelevänsä esimerkiksi pankissa tai poliisina. Puhelinpetoksessa eli niin sanotussa vishingissä joku soittaa henkilölle ja huijaa häntä antamaan hänelle pääsyn pankkitililleen tai kirjautumistiedot arkaluonteisten tietojen käyttämiseksi.

Vuonna 2020 huijarit saivat pelkästään Ruotsissa lähes 160 miljoonaa Ruotsin kruunua. Puhelinhuijausten kasvava suuntaus ei ole nyt nähtävissä vain vanhempien ihmisten keskuudessa, vaan myös nuoremmassa kohderyhmässä.

Kolme parasta vinkkiä suojautumiseen puhelinhuijauksilta

Jos sinulle sattuu onnettomuus, on tärkeää ottaa yhteyttä pankkiin mahdollisimman pian, jos epäilet, että sinua on huijattu. Tapahtuneesta on myös aina ilmoitettava poliisille.

Jotta vältät riskin joutua alttiiksi (tai että se tapahtuu uudelleen), suosittelemme, että otat tavaksesi noudattaa näitä kolmea vinkkiä:

  1. Älä koskaan kirjaudu sisään BankID:llä tai pankkikortillasi jonkun toisen pyynnöstä.
  2. Älä koskaan paljasta henkilökohtaisia tietojasi tai salasanojasi kenellekään.
  3. Säädä lähtevät puhelut harmaalle listalle merkittyihin kohteisiin.

Harmaalla listalla olevat kohteet

Harmaalla listalla olevat kohteet ovat luettelo maista, joissa esiintyy puhelinpetoksia ja joissa peritään erittäin korkeita minuuttihintoja. Yleisesti ottaen Pohjoismaiden ja näiden maiden välillä on vain vähän puhelinliikennettä. Jos olet asiakkaamme, käytössäsi on esiasetettu toiminto, jonka avulla näiden maiden numerot estetään automaattisesti lähteviltä puheluilta.

Päivitämme tätä luetteloa jatkuvasti minimoidaksemme huijauksen riskin. Jos kuitenkin saat vastaamattoman puhelun kansainvälisestä numerosta, jota et tunnista, suosittelemme, ettet soita takaisin!

Harmaalle listalle merkittyjen kohteiden poistaminen

Telavox Adminissa on mahdollista poistaa harmaat listatut kohteet kokonaan, estää tietyt numerot tai lisätä poikkeuksia tietyille maille, joihin olet usein yhteydessä. Voit tehdä muutoksia valitsemalla Telavox Admin > Käyttäjät > Soitonreititys.

Jos haluat saada luettelon nykyisistä harmaalla listalla olevista kohteista, ota yhteyttä Customer Success Manageriin, kumppaniin tai jälleenmyyjään.

Aloita Telavoxin kanssa jo tänään!

Keskustele asiantuntijoidemme kanssa tai osta nyt ja koe rajoittamaton liiketoimintakutsu.