Ruotsin Internet Foundation of Swedenin (ISS) tuoreimman tutkimuksen mukaan 84 prosenttia Ruotsin väestöstä käyttää chattia. Suurin osa ihmisistä, peräti 97 prosenttia, kommunikoi edelleen sähköpostin välityksellä, mutta chat on heidän kannoillaan, ja työpaikoilla kollegoiden kanssa chattailusta on useita etuja.
Nopea ja tehokas viestintäväline
Ruotsissa chattailu on jo pitkään ollut osa sekä työtä että vapaa-aikaa. Töissä kätevä chat-työkalu voi auttaa hukkumasta sähköpostien mereen. Chatin avulla on helppo ja kätevä ottaa yhteyttä kollegoihin ja se auttaa madaltamaan kynnystä kollegoiden väliseen viestintään. Se on tehokas väline yrityksen sisäisten sosiaalisten verkostojen luomiseen riippumatta siitä, missä päin maailmaa kollegat ovat.
– Chatissa haastetaan perinteiset hierarkiat, ja sitä käytetään enemmänkin spontaanisti ilman tarkkaa tarkoitusta, tittelistä riippumatta. Tämä voi vaikuttaa työympäristöön ja tehdä siitä demokraattisemman. Sähköpostit tuntuvat eksklusiivisemmilta eivätkä kannusta vuoropuheluun samassa määrin”, sanoo Sofie Eliasson, Telavoxin tiiminvetäjä ja kehittäjä.
Puolet väestöstä käyttää chattia päivittäin Ruotsissa 2020
Puolet ruotsalaisista chattailee päivittäin vuonna 2020, lähes kaikki nuoret käyttävät chattia tai pikaviestimiä ja 57 prosenttia kaikista ruotsalaisista työssäkäyvistä chattailee päivittäin.
– Yksi syy siihen, miksi chatit ovat alkaneet löytää tiensä yhä useampiin yrityksiin, on se, että monet MSN- ja ICQ-chattien parissa kasvaneet nuoret ovat siirtyneet yritysmaailmaan. He ovat tottuneet kommunikoimaan nopeasti ja epämuodollisesti. Jotta nuoret sukupolvet saataisiin houkuteltua, sinun pitäisi siis tarjota työkaluja, jotka vastaavat heidän odotuksiaan”, Sofie sanoo.
Suuret voitot
Chat auttaa myös nopeuttamaan viestintää, mahdollistaa vuoropuhelun ja nopeamman vastaamisen kysymyksiin.
– Sähköpostin lähettämisen sijaan chattailu säästää paljon aikaa. Se auttaa myös vähentämään väärinkäsityksiä, koska voit helposti esittää jatkokysymyksiä”, Sofie sanoo.
Turvallisuuden kannalta chat on myös parempi vaihtoehto. Sähköpostiviestit voivat helposti päätyä väärälle henkilölle.
– Sähköpostin lähettäminen väärälle henkilölle on sattunut melkein jokaiselle, ja sillä voi olla vakavia seurauksia, jos se päätyy vääriin käsiin. Chat-työkalun avulla vähennät riskiä merkittävästi”, Sofie sanoo.
{{cta(’8e763886-68c1-4376-90d2-694abdba4c42’)}}
Chat voisi mahdollisesti voittaa sähköpostin
ISS:n saman vuoden raportin mukaan pikaviestien ja chatin käyttö kasvoi räjähdysmäisesti vuonna 2017 . Vuodesta 2014 lähtien chatin päivittäinen käyttö on lähes kolminkertaistunut. Sofie ennustaa, että myös työpaikan sisäiset chatit korvaavat yhä useammin sähköpostit.
– ”Näemme asiakkailtamme, että chattailu lisääntyy hitaasti mutta varmasti ja että yhä useammat ihmiset ymmärtävät, että kollegoiden kanssa keskusteleminen on hyödyllistä niin tiedonvaihdon, kysymysten kuin lounassuunnitelmienkin kannalta”, Sofie sanoo.
Kun tarkastellaan chattia maailmanlaajuisesta näkökulmasta, voidaan todeta, että 2,5 miljardia ihmistä käytti chattia vähintään kerran kuukaudessa vuonna 2019. Tämän luvun odotetaan nousevan kolmeen miljardiin vuoteen 2022 mennessä. Vaikka chat ei siis Ruotsissa – ja muualla maailmassa – ehkä korvaa sähköpostia kokonaan, se tulee varmasti olemaan siellä sähköpostin rinnalla.
Vinkki: Sen lisäksi, että käytät chattia sisäiseen viestintään, live-chat verkkosivuilla on tehokas tapa lisätä liidien määrää, myyntiä ja asiakastyytyväisyyttä!