SIP-trunking yrityksellesi – täydellinen opas

Jaksot

Aloita Telavoxin kanssa jo tänään!

Keskustele asiantuntijoidemme kanssa tai osta nyt ja koe rajoittamaton liiketoimintakutsu.

SIP-trunking on kasvava tapa kommunikoida internetin kautta. SIP-trunkingin avulla sekä lankapuhelimet että softapuhelimet voivat liittyä kiinteään puhelinverkkoon puhelujen soittamista varten. SIP-trunking käyttää IP:tä puhelun yhdistämiseen kiinteään puhelinverkkoon (PSTN) perinteisen PRI- tai analogisten linjojen sijaan. SIP-trunking yhdistää siis internet-palveluntarjoajasi puhelinkeskukseen.

Johdanto

Miksi tämä on niin hyödyllistä ja miksi yhä useammat ihmiset haluavat investoida siihen? Se on vankka ratkaisu tulevaisuutta varten, jossa kommunikoimme yhä enemmän verkossa ja yhä useammat yritykset siirtyvät pilvipalveluihin. Se on myös tapa vähentää yrityksesi puhelinkustannuksia ja parantaa organisaatiosi joustavuutta.

Tässä oppaassa saat kaikki tiedot, joita tarvitset päättäessäsi, sopiiko SIP-trunking sinulle. Saat myös tietää kaiken tarvittavan ja paljon muuta internetin välityksellä tapahtuvasta viestinnästä. Kuulostaako hyvältä? Aloitetaan!

Nainen nojaa seinään ja puhuu puhelimessa toimistolla.

SIP:n historia

SIP:n ymmärtämiseksi on palattava takaisin aikaan ennen internetiä. Puhelujen alkuaikoina lankapuhelimilla soitettiin puheluita kuparijohdoista (PRI) koostuvan analogisen yleisen kytkentäisen puhelinverkon (PSTN) kautta. Siihen aikaan puhelun toimivuus edellytti fyysistä yhteyttä kahden pisteen välillä. Palvelun kehittyessä yritykset saattoivat ostaa palveluntarjoajalta paketin, niin sanotun runkoyhteyden. Runkoyhteys koostui tällöin useista puhelinlinjoista.

1980-luvulta lähtien kuparijohdot ovat käyttäneet ISDN:ää Internet-yhteyden muodostamiseen, ja kanavointi on kehittynyt IP-kanavoinniksi. Suurin ero perinteisten ja IP-puhelinlinjojen välillä on se, että kuparijohtojen sijasta käytetään IP-yhteyksiä Internetin kautta.

Maailman ensimmäinen VoIP-puhelu

1970-luvun lopulla kehitettiin VoIP:tä käyttäen useita eri protokollia. Ensimmäinen VoIP-puhelu, joka ylitti analogiset kuparijohdot, kulki IP-verkon kautta. Tuolloin käytettiin NVP:tä (Network Voice Protocol) Arpanetin (internetin edeltäjä) kautta. Ensimmäinen kotitietokoneisiin asennettava VoIP-ohjelmisto tuli markkinoille vuonna 1995. Vuonna 2003 markkinoille tuotiin Skype, joka on nykyisin ehkä tunnetuin vaihtoehto.

SIP otetaan käyttöön

SIP kehitettiin vuonna 1996, ja se mahdollisti äänen lisäksi myös videon ja chatin käytön. Siitä on tullut laajimmin käytetty puheprotokolla, joka on yhteensopiva IP-pohjaisten PBX-laitteiden ja muiden VoIP-tuotteiden kanssa. Monet yritykset arvostivat sitä nopeasti, koska ne pystyivät pitämään puhelunsa Internetin kautta ja käyttämään vain yhtä verkkoa kaikille viestimille ja jättämään fyysiset puhelinkaapelit pois.

2000-luvun alussa kaapeleita ja DSL-yhteyksiä alettiin käyttää laajemmin internet-palveluissa analogisten PSTN-linjojen sijasta. Tämä merkitsi nopeampaa internet-yhteyttä, mikä puolestaan merkitsi sitä, että VoIP-tekniikkaa voitiin hyödyntää paremmin. Kun yhä useammat ihmiset alkoivat käyttää VoIP:tä, tarvittiin SIP-trunkingia, jotta puheluita voitiin soittaa eri tekniikoita käyttäen. Ilman SIP-trunkingia VoIP olisi merkinnyt vain sisäisiä puheluita, ja toimiston ulkopuolelle soittamiseen olisi edelleen tarvittu kuparijohtoja.

Miten SIP-trunking toimii

Yksi asia on varmaa, nimittäin se, että siirrymme kokonaan internetin välityksellä tapahtuvaan viestintään. Ruotsissa olemme kulkeneet pitkän matkan, ja useimmat yritykset ovat jo luopuneet kiinteistä puhelinkeskuksista ja siirtyneet pilvipohjaisiin ratkaisuihin. On kuitenkin olemassa erilaisia tapoja kommunikoida internetin välityksellä. Yksi suosituimmista lähestymistavoista on SIP-trunking.

SIP-puhelinlinjat ovat virtuaalisia puhelinlinjoja, jotka käyttävät SIP-protokollia äänipuheluiden soittamiseen (VoIP). SIP:n avulla palveluntarjoajat voivat muodostaa yhteyden puhelinvaihteeseesi, ja kaikki puhelinnumerosi liitetään suoraan SIP-runkoon. SIP-runkoon voi liittyä rajattomasti linjoja, joten sinun ei tarvitse koskaan huolehtia kustannusten noususta, jos sinun on lisättävä uusia linjoja tai poistettava nykyisiä!

Mitä tarvitaan SIP-trunkin käyttöön?

SIP-puhelinliittymän käyttäminen edellyttää Internet-liittymää ja SIP-yhteensopivaa puhelinkeskusta. Internetin nopeuden on oltava riittävän nopea, mutta tämä ei yleensä ole ongelma, sillä useimpien palveluntarjoajien nopeudet täyttävät vaatimukset.

Mistä tiedät, onko puhelinkeskuksesi SIP-yhteensopiva?

Useimmat uudet puhelinkeskukset ovat SIP-yhteensopivia. Monet vanhemmat puhelinvaihteet on suunniteltu vanhaa kupariverkkoa varten, ja sinun on ehkä päivitettävä tai ostettava uusi. On mahdollista investoida yhdyskäytävään, jonka avulla vanhan puhelinvaihteen liikenne kulkee sen sijaan internetin kautta. Vanhat kiinteät puhelinvaihteet ovat kuitenkin yleensä kalliimpia ja vaikeasti ylläpidettäviä, joten muiden vaihtoehtojen tarkastelu on hyvä ajatus ja investointi tulevaisuutta varten.

SIP-trunkingin edut ja haitat

Pienemmät kustannukset ja suurempi joustavuus

Kaikki puhelut soitetaan internetin kautta, joten et maksa minuutti- tai puhelukohtaisia maksuja.

Näin ollen tilaus- ja liikennekustannukset ovat alhaisemmat. Koska ratkaisu koskee kaikkia yritykseen yhteydessä olevia henkilöitä, ei ole väliä, työskentelevätkö kollegasi kotoa käsin, myös heidän puhelunsa ovat ilmaisia. Vähennät myös kustannuksia, kuten asennus-, konfigurointi-, ylläpito- ja laitteistokustannuksia.

Koska SIP-puhelinliittymät eivät ole fyysisesti sidottuja tiettyyn sijaintiin, sinun ei tarvitse vaihtaa numeroita, jos muutat uuteen toimistoon. Koska kyseessä on skaalautuva ratkaisu, voit tarvittaessa vähentää linjojen määrää, mutta myös kasvattaa sitä helposti ilman lisäkustannuksia. Uusia käyttäjiä voidaan myös lisätä nopeasti ja helposti.

Myönteistä on myös se, että SIP-trunkingiin siirtyminen ei vaikuta yritykseen tai työntekijöihin sinänsä. Kukaan ei huomaa siirtymistä, mutta käytännössä kyse on lähinnä siitä, että soitetaan internetin kautta kuparijohtojen sijaan.

SIP-trunkingin haitat

Jos sinulla on nykyisin kiinteä puhelinvaihde ja haluat siirtyä siitä täysin uuteen ratkaisuun, se edellyttää aluksi suuria investointeja uusiin laitteisiin.

On harvinaista, että internetyhteys lakkaa toimimasta, mutta jos internetyhteys ei toimi, puheluiden soittaminen ei ole mahdollista. Sen sijaan on tietenkin mahdollisuus käyttää matkapuhelinta.

Lopuksi on myös syytä huomauttaa, että koska SIP-puhelimet ovat alttiina Internetille, tarvitset hyvin toimivan verkkoturvan. SIP-trunking ei sinänsä lisää riskejä, mutta asianmukaiset turvatoimet on oltava käytössä, jotta se olisi turvallista.

Tarvitseeko yrityksesi SIP Trunk -palvelua?

Tarvitsenko SIP-puhelinliittymän soittaakseni puheluita internetin kautta?

Ei, ei ole. Ainoat saatavilla olevat ratkaisut eivät ole perinteisiä puhelinvaihteita tai SIP-trunkingia, vaan on olemassa muita, räätälöityjä UCaaS-ratkaisuja, jotka ovat vieläkin hyödyllisempiä. UCaaS tulee sanoista Unified Communications as a Service, ja se on sateenvarjotermi pilvipohjaisille viestintäratkaisuille. Se on tapa koota yrityksesi viestintä yhdelle alustalle. Sinulla on esimerkiksi puhelinvaihde, matkapuhelinpalvelu ja chat yhdessä sovelluksessa.

Kenelle SIP-trunking sopii?

SIP-trunking on älykäs ratkaisu suuremmille yrityksille, jotka käyttävät monia eri numeroita. Se sopii myös yrityksille, joilla on olemassa oleva puhelinvaihde, josta ne eivät halua päästä eroon. Ennen kaikkea on tärkeää nähdä, mitä tarvitset ja mitä vaatimuksia asetat puhelinpalveluillesi ja viestinnällesi. Jos soitat vain äänipuheluita, mutta sinulla ei ole suurempia tarpeita muille toiminnoille, SIP-trunking voi toimia hyvin kustannusten vähentämiseksi ja joustavuuden lisäämiseksi.

Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset SIP-trunkingista

Kuinka kauan kestää SIP-toiminnon käyttöönotto?

Jos vaatimukset täyttyvät, eli sinulla on riittävän nopea internetyhteys ja IP-yhteensopiva puhelinvaihde, käyttöönotto onnistuu muutamassa minuutissa. Sinun on vain päätettävä, mitä puhelinnumeroita haluat käyttää ja minne Internetissä haluat lähettää puhelut.

Joissakin tapauksissa sinun on ehkä määritettävä PBX-laitteistosi uudelleen, jotta voit keskustella SIP-trunkkipalveluntarjoajan PBX-laitteiston kanssa. Tämä saattaa vaatia nopeaa uudelleenohjelmointia.

Miten erilaiset SIP-runkoratkaisut eroavat toisistaan?

Ratkaisut eivät oikeastaan eroa toisistaan lainkaan. SIP-trunking-ratkaisut ovat yleensä pelkistettyjä ja yksinkertaisia. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että puhelut voidaan yhdistää puhelinverkon kautta käytössä olevilla laitteilla. Se on yksinkertainen palvelu niille, jotka haluavat puhelinyhteyden edullisesti ja ilman paljon ylimääräistä.

Tee hintavertailu ja tutustu eri palveluntarjoajien tarjouksiin. Kysy esimerkiksi, mitä tapahtuu, jos internetyhteytesi ei toimi, ja mikä on heidän palvelunsa saatavuus.

Onko SIP-trunking turvallista?

Jotkut ovat huolissaan siitä, että SIP-trunking ja puheluiden soittaminen internetin kautta ei ole yhtä turvallista kuin puheluiden soittaminen kiinteän puhelinverkon kautta. Saatetaan pelätä, että SIP avaa haavoittuvuuksia verkossa tai että ulkopuolisten on helpompi kuunnella puheluita.

SIP-trunking ei kuitenkaan aiheuta mitään ylimääräistä haavoittuvuutta verkon tietoturvalle, koska se on vain protokolla, jolla varmistetaan, että voit lähettää ja vastaanottaa tietoja. Se toimii valvottuna yhdyskäytävänä PSTN:ään eli analogiseen puhelinverkkoon. SIP-trunkingilla ei siis ole mitään tekemistä verkkoturvallisuuden kanssa. SIP-punkeista on kuitenkin yhteys Internetiin, joten verkkoturvan on oltava vakaa.

SIP-trunking on siis sitä, mitä siitä tehdään ja miten sitä käytetään. Tavallinen puhelin voi olla myös turvallisuusriski. Jos siis valitset palveluntarjoajan, joka osaa ottaa sen käyttöön, se on erittäin turvallista.

Varmista, että verkko on turvallinen

Pidä ohjelmistot ajan tasalla reitittimestä puhelinkeskukseen, jotta tietoturvaongelmien riski pienenee. Käytä monimutkaisia salasanoja, joita vaihdat usein. Varmista, että puhelinvaihteesi on suojattu palomuureilla.

Kysy myös palveluntarjoajalta, käyttääkö se omaa vai jonkun muun verkkoa. Jotkut palveluntarjoajat myyvät muiden palveluntarjoajien SIP-puhelimia. Haluat valita palveluntarjoajan, joka käyttää omaa verkkoa ja jolla on täysi määräysvalta palveluunsa.

Huononeeko äänenlaatu SIP:n käytön seurauksena?

Lyhyesti sanottuna: ei, päinvastoin. Äänenlaatu riippuu operaattorin käyttämistä parametreista ja käyttämästäsi puhelimesta. Monet palveluntarjoajat käyttävät HD Voicea, joka tarjoaa vanhaa puhelinverkkoa paremman laadun.

Vaihtoehdot SIP-trunkingille

Onko SIP-trunking paras ratkaisu puhelinliikenteeseen?

Puhelujen soittaminen internetin kautta on ainakin toistaiseksi kaikkein turvallisin ratkaisu. VoIP-tekniikan käyttö sopii useimmille yrityksille ja toimialoille riippumatta siitä, kuinka paljon soitatte tai missä teillä on toimistoja. Kannattaa vain tarkastella puhelintarpeitasi ja sitä, mitä tarvitset tulevaisuudessa.

Jos haluat säilyttää puhelinvaihteesi ja etsit pienennettyä ratkaisua, – jos haluat säilyttää puhelinvaihteesi ja etsit pienennettyä ratkaisua

Jos olet hiljattain investoinut pilvipohjaiseen puhelinvaihteeseen tai sinulla on kiinteä puhelinvaihde, joka on toiminut hyvin monta vuotta, voit säilyttää sen mutta integroida sen SIP:n kanssa. Uudempi pilvipohjainen PBX on todennäköisesti jo IP-yhteensopiva, mutta vanhempi PBX on ehkä päivitettävä SIP:n käyttöönottoa varten.

Telavoxin SIP-trunking-palvelun ansiosta voit säilyttää nykyisen puhelinvaihteesi, mutta käytät meitä operaattorina. Tämä tarkoittaa, että me yhdistämme puhelut ja hoidamme integroinnin SIP-trunkiin, jonka avulla voit soittaa puheluita internetin kautta. Jotta tämä toimisi, tietysti

Telavoxin SIP-ratkaisu 5 sanalla

1. kustannustehokas

Pienemmät kustannukset yrityksellesi. Et enää tarvitse fyysisiä puhelinlinjoja, jotka ovat joustamattomia ja kalliita ylläpitää. Myös ulkomaanpuhelut ovat paljon halvempia.

2. maailmanlaajuinen

Telavox käyttää Voxbonen maailmanlaajuista SIP-trunking-palvelua, joten voimme tarjota numeroita yli 65 maassa. Lisäksi monet Telavoxin asiakkaat käyttävät pohjoismaisia tilejään yhteyskeskuksissaan maailmanlaajuisesti.

3. joustava

Sopeudu yrityksesi tämänhetkisiin tarpeisiin skaalautumalla helposti ylös- tai alaspäin. Vanhanaikaisilla fyysisillä puhelinlinjoilla yrityspuhelinlinjojen määrän lisääminen oli aikaa vievä ja monimutkainen tehtävä. Nykyaikaiset VoIP-ratkaisut, joissa on SIP-trunking, tekevät tällaisista muutoksista lähes välittömiä.

4. tulevaisuudenkestävä

SIP-trunking on tulevaisuuden ratkaisu. Monissa osissa maailmaa vanhasta kuparijohtoverkosta ollaan luopumassa. SIP-trunkingin avulla voit olla varma siitä, että äänipuhelusi tavoittavat aina toisen osapuolen myös alueilla, joilla ei ole fyysistä verkkoa.

5. integraatioystävällinen

Integroidaan muihin puhelinympäristöihin SIP:n kautta. Telavox tukee Mitelin, Avayan, Aastran ja LG-Ericssonin paikallisia palveluntarjoajia. Telavox tarjoaa myös useita integraatioita CRM-järjestelmien ja Microsoft Teamsin kanssa.

Täydellinen ja käyttäjäystävällinen UCaaS-ratkaisu

Niille, jotka haluavat mennä askeleen pidemmälle ja investoida ratkaisuun, joka on optimoitu tulevaisuutta varten ja takaa entistä paremman viestinnän sekä yrityksen sisällä että sen ulkopuolella, on useita vaihtoehtoja.

Telavox on aina suunnannut katseensa tulevaisuuteen. Kun perustimme yrityksen 2000-luvun alussa, tarkoituksena oli kehittää yrityksille parempi tapa kommunikoida ja viedä yritysviestintä pilveen. Eroamme monista muista UCaaS-palveluntarjoajista, sillä kehitimme ja omistamme kaiken itse. Koska olemme työskennelleet internetin kautta tapahtuvan puhelinliikenteen parissa alusta alkaen, ratkaisumme on jatkuvasti jalostunut ja parantunut.

Täydellinen viestintäalustamme sisältää puhelinvaihteen, puhelinpalvelun ja matkapuhelinpalvelun. Voit kommunikoida millä tahansa laitteella miten haluat – saat saman kokemuksen siitä riippumatta. Lue lisää kaikista ratkaisumme tuomista eduista täältä.

Little-ring-over-the-net sanakirja

Audio Codec

Codec on lyhenne sanoista encoder/decoder, joka tarkoittaa äänen digitaalista pakkaamista ja purkamista. Tämä tehdään tiedostokoon pienentämiseksi, jotta tiedonsiirto internetissä olisi nopeampaa. Internet-puheluissa tämä tarkoittaa, että ääni eli audiosignaali pakataan digitaalisesti, ja kun audiosignaali saapuu lopulliseen määränpäähänsä, se puretaan, jotta se voidaan toistaa täydellä laadulla. Näin VoIP on mahdollista.

DID (Direct Inward Dial)

SIP-trunking käyttää DID:tä (Direct Inward Dial), mikä tarkoittaa, että kaikilla toimiston työntekijöillä voi olla oma SIP-linja. DID:n käyttäminen edellyttää ISDN:ää tai muuta digitaalista yhteyttä. DID on ominaisuus, jonka avulla voit antaa jokaiselle työntekijälle oman numeron ilman, että sinun tarvitsee käyttää siihen omaa puhelinlinjaa.

DSL (digitaalinen tilaajayhteys)

Se on toinen yleinen tapa muodostaa yhteys Internetiin puhelinlinjojen avulla. ISDN:n tapaan ääntä ja dataa voidaan siirtää samanaikaisesti.

IDSN (Integrated Services Digital Network)

1980-luvulla kehitetty yleinen tapa muodostaa yhteys Internetiin tavallisten puhelinlinjojen kautta. Koska verkko on digitaalinen, useita laitteita, kuten puhelimia ja tietokoneita, voidaan käyttää samanaikaisesti.

IP (Internet Protocol)

IP-puhelinliikenne tarkoittaa puhelujen soittamista internetin kautta perinteisen puhelinverkon sijaan. IP on tiedonsiirtoprotokolla, jota käytetään tietojen lähettämiseen Internetissä.

PSTN (julkinen puhelinverkko)

Analoginen, perinteinen puhelinverkko, joka koostuu kuparijohdoista.

QoS (palvelun laatu)

QoS on reitittimen asetus, joka käskee verkon priorisoida äänipuhelut häiriöiden ja laadun heikkenemisen välttämiseksi. QoS-asetuksen avulla äänenlaatu säilyy, vaikka käynnissä olisi dataa kuluttavia toimintoja, kuten videon suoratoisto tai suurten tiedostojen lataaminen.

SIP (Session Initiated Protocol)

SIP on protokolla, jota käytetään äänitietojen lähettämiseen verkon kautta. SIP-runko mahdollistaa online-puhelut eli suoratoistopuhelut perinteisen puhelinverkon kautta tapahtuvan puhelinliikenteen sijasta.

SIP-puhelin

Laitteisto- tai ohjelmistopohjaiset puhelimet, jotka käyttävät VoIP:tä puheluiden soittamiseen. Se on toinen nimi VoIP-puhelimelle tai softapuhelimelle.

Softphone

Softphone on ohjelmisto, jonka asennat tietokoneeseen tai tablettiin, jotta voit käyttää laitetta kuten mitä tahansa puhelinta. Sitä käytetään yleisimmin VoIP:n kanssa puheluiden soittamiseen internetin kautta.

UCaaS (Unified Communications as a Service, yhtenäinen viestintä palveluna)

UCaaS tarkoittaa (yleensä) pilvipohjaisten Unified Communications -ratkaisujen tilaamista. UC:n perusversio voi olla esimerkiksi yrityksen puhelin-, chat-, puhelinvaihde-, sähköposti- ja videopuheluiden yhdistäminen yhdelle alustalle.

VoIP (Voice over Internet Protocol)

Teknologia tai käsite, joka koskee internetin kautta tapahtuvia äänipuheluita. Joskus käytetään myös nimityksiä IP-puhelinliikenne, laajakaistapuhelinliikenne ja Internet-puhelinliikenne.

Aloita Telavoxin kanssa jo tänään!

Keskustele asiantuntijoidemme kanssa tai osta nyt ja koe rajoittamaton liiketoimintakutsu.